Forgószéked tipikus hibái: lábcsillag
2022-04-19 Horváth Krisztián
Holtversenyben a második legtöbbször meghibásádoó alkatrész a forgószék csillagtalpja, melyet neveznek lábcsillagnak vagy egyszerűen csak csillagnak, talpnak. Ez jellemzően egy több ágú műanyag vagy fém, esetleg fa berakásos vas eszköz, mely kapcsolatot teremt a forgószék gázliftje és annak görgői között, ám ennél jóval többet is tud.
A csillagtalpak legtöbbször ötágú kialakítással rendelkeznek, ennek pedig jó oka van. A három- vagy négylábú változatok ugyanis egyszerűen nem elég stabilak (kevesebb lábból hosszabbak kellenének ugyanakkora stabilitás eléréséhez, ami nem volna praktikus), a hat- vagy hétlábú kialakítás viszont már felesleges, mert nem ad annyival nagyobb stabilitást, mint amennyivel nehezebb/bonyolultabb/költségesebb lenne.
A lábcsillag valójában tehát a biztonság egyik fő felelőse, hiszen gondoskodik róla, hogy a szék semmilyen körülmények között se borulhasson fel (normál használt közben), ám ennél többet is tesz. Egyrészt a közepén levő kúpos furat fogadja a gázliftet, majd abba - terhelés hatására - utóbbi tartósan rögzül is, illetve lábainak végén kialakított mélyedéseibe csatlakozhatnak a görgők. Valójában a forgószék mobilitásáért nagy mértékben felel az, hogy a görgők a csillag csatlakozásaiban szabadon forognak, hiszen így bármely irányba is toljuk a forgószéket, a görgők felvehetik a menetirányt.
A lábcsillagok általában fémből vagy műanyagból készülnek. A legendákkal ellentétben nincsen jelentős különbség a meghibásodási arányban, vagyis az alumíniumból vagy acélból készülő darabok ugyanannyira tartósak, mint a műanyag társaik. Ennek oka az, hogy minden típust kb. 110 kg terhelésre terveznek (az ennél nagyobb súlyok megtartásához speciális belső elrendezésű lábcsillagokat is készítenek, ezeket XXL csillagoknak is nevezik). Egyedi kialakítású, jellemzően főnöki fotelekhez készült lábcsillagok fa külső berakással is fogalomba kerülnek, ezeknek belseje azonban szintén fém.
Design szerint a repertoár szinte végtelen, hiszen az egyes gyártók mind-mind kialakították a saját lábcsillagjaikat. Vannak 64 és 70cm körátmérővel rendelkező változatok, kerekítettek, szögletesek, matt műanyagok, polírozott alumínium és krómozott fémek is, ezeket pedig mind-mind elérheted a kínálatunkban.
Bizonyos gyártók saját csillagokkal dolgoznak, amiket többnyire design megfontolásokból terveznek. Sok ilyen alkatrész lábainak szöge meredekebben emelkedik és kecsesebb, a gázliftet pedig magasabban fogadják és mélyebbre engedik süllyedni a szorulási pontig. Funkció szempontjából ennek nincsen jelentősége.
Milyen jellemző hibái lehetnek egy lábcsillagnak, és miért ez az egyik legtöbbször meghibásodó alkatrész?
Ahogyan az már sejthető, a gázlift és a lábcsillag csatlakozásánál, mint a székek egyik legkarcsúbb részénél, érvényesül a tengelyirányú és az attól eltérő erők nagy része is. Ne feledjük, hogy egy 80 kilós ember súlya 800 newton erőnek felel meg, amit a lábcsillagnak tartósan el kell viselnie, napi több órában, mozgás közben is.
Mivel a kúpos furatba illeszkedő gázlift gyakorlatilag szétfeszíti a csillag közepét, azt sokszor belülről extra fém gyűrűvel erősítik meg. A csillagtalpak legjellemzőbb meghibásodása ennek ellenére a közepük elrepedése. Ez azért problémás, mert a repedés miatt a középső furat átmérője megnőhet, azon a gázlift lejjebb csúszhat, így egyrészt csökken a szék magassága, másrészt ha a gázlift alja a padlót éri, akkor azt felsérti, kárt okoz benne. Emellett a repedés nem áll meg, és egy teljes törés esetén balesetveszélyes is, mivel eldőlhetünk az egész székkel együtt.
A másik jellemző hiba, hogy az egyenetlen terhelés miatt egy-egy ága letörik a lábcsillagnak. Bár ehhez valóban igen nagy erőhatásra van szükség, ha a forgószék sokáig áll azonos pozícióban, tehát mindig azonos ága vagy ágai néznek például hátrafelé (amik így mondjuk a hintázás erőhatásait viselik el), akkor hónapok, évek alatt a jobban terhelt karok repedhetnek, letörhetnek. Ez szintén a stabilitás elvesztése miatt nagyon balesetveszélyes.
Mivel a lábcsillag kúpos furattal csatlakozik a gázlifthez, egy sokszor évekig terhelt, majd meghibásodott darabot többnyire csak speciális kinyomó szerszámmal lehet úgy eltávolítani, hogy maga a gázlift ne sérüljön. Ha a görgők és a csillag csatlakozása koszosodott (jellemzően sok állati vagy emberi szőrt, hajat képes összegyűjteni a földön levő koszból), akkor a görgők eltávolítása is (melyhez egyébként elég lehet a kézi erő is) nehézségekbe ütközhet.
További információkkal és szervizzel várunk téged a Székszerviz Budapest oldalán, ahol kollégáink 30 éves tapasztalattal orvosolják forgószéked meghibásodásait.
Lábcsillagaink aktuális árairól és a szervizlehetőségekről ide kattintva tájékozódhatsz.