A formaforradalmak tüzei napjainkig égnek
2019-03-18 Horváth Krisztián
Az ülés azóta fontos kérdés, mióta felálltunk – mondhatnánk, hiszen a két lábon járó életforma alaptartozéka a kényelmes nyugalmi helyzet, az ülés. Ehhez keresünk megfelelő konstrukciókat már évezredek óta. Azt gondolnánk, a hajdani székeknek már köze sincs a mai luxusmegoldásokhoz, pedig csupán a felhasználási lehetőségeink, körülményeink változtak. Mi sem bizonyítja jobban az emberi anatómiai felépítésének statikusságát, mint ez a néhány visszatérő, örökérvényű forma.
Ha az ergonómia kérdése mellett a design is érdekel, és nem tudod, melyik széket válaszd, most adunk egy kis iránymutatást. A designtörténet nagy pillanataiból válogattunk.
Sokféle ülőalkalmatosságot ismerünk - de hova vezetnek vissza ezek a formák? Kik voltak azok, akik először megálmodták őket? A II. világháború utáni évek újítási törekvései sorra szülték az új formákat. Innovatív, sokszor lehetetlennek gondolt formák, képtelen színek és sok minden más hathat az újdonság erejével, de ne feledjük hogy ma is túlnyomórészt sztárdesignerek replikáit üljük!
Eames házaspár
„Mi nem művészetet csinálunk. Mi problémákat oldunk meg.”
Az Eames házaspár a napig alkalmazott megoldást hozott létre az ülés problémájára. Charles és Ray életüket áldozták, hogy úgy módszerekekkel formai megújulást hozzanak, nem csak a bútortervezés de minden alkalmazott művészet terén. Gyártási technikáik manapság is dominálnak a székeken. Az egybefüggő, illesztéseket nem igénylő bútorformákat nekik köszönhetjük. Organikus, íves formaviláguk mindig újszerűen hat. Az ő emléküket idézi vissza a Coran kagylóüléses közösségi székünk is.
Későbbi hosszan tartó és alapos anyagtanulmányaik egy újabb székkollekciót eredményeztek, ennek állit emléket tárgyalószék kínálatunkban a 9045 Sophia. Az anyagok összehangolt kombinálása és a háttámla függesztése az ő elveiket foglalja magába. Kecses forgószékeik a huszadik századi designtörténelem ikonikus darabjai.
Szánkótalpak
Mies Van der Rohe a kevesebb több elvével hajlította a csővazakat, különleges tisztaságú bútorokat tervezett. Formavilága sosem megy ki a divatból. Ez itt Brno széke, ami a II. világháború utáni évtizedekben az amerikai irodák elengedhetetlen bútordarabja, és a modern vállalati identitás szimbóluma lett.
A szánkóra emlékeztető vázszerkezetek a késői Bauhausban jelentek meg először, az iskola eszmerendszere évtizedekre meghódította a világot és a mai napig meghatározó arculatot hozott létre. A tárgyalószékre kattintva egy külön menüpont alatt találjátok választékunk.
Don Chadwick irodaszéke
Ha hosszantartó ülésről van szó, lényeges kérdés hogy mi az, ami kényelmessé teszi. Az Ergon-t Don Chadwick és Bill Stumpf dolgozták ki, és addig addig fejlesztették, még az irodai székek területén forradalmárok lettek vele.
A külső megjelenés lecsúszott a szempontrendszer második helyre, és a forgószék teljes odaadással az egészség szolgálatába állt. Változatai sorra hódítják a munkahelyeket - a támla és az ülésfelület légáteresztő anyagát folyamatosan korszerűsítik. Az ergonomikus ülés új szabványa lett: „Követi a használója minden mozgását, és folyamatos kapcsolatban áll a háttal”.
Ezeket a mechanikus trükköket az Ergohuman szék és az EMAGRA székcsalád őrzi. A hálós háttámla az emberi testet egyszerre támasztja, és kíséri. Akár fejtámlával kiegészülve is elérhetőek.
A racionalitás talaján: Egon Eiermann SE 68 széke
Lényegretörő funkcionalitás, logikus formák - egy építész a sorban! Egon Eiermann mérnöki kiegenysúlyozottsággal tervezte bútorait. Igazi ipari munkaszékek ezek. Azt gondolhatnánk, hogy a székek történetében semmilyen különlegességgel nem ruházhatóak fel, semmi különleges nincs bennünk. Tyúk vagy a tojás? A fejünkbe égett sablon, de az egyszerű formákat is meg kellett egyszer álmodni!
Ma is számtalan szék követi Eiermann ötleteit, kínálatunkban például a Factory Lift és a Techniq Lift.
Peter Opsvik térdelőszéke
Az emberi faj több ezer évig élt a fennmaradás érdekében naponta fizikailag igen aktív életet. Peter Opsvik felismerte korának még gyerekcipőben járó problémáját, a szellemi munkával járó passzivitást, és hogy egyre többen kényszerülünk naponta több órát az asztal mögött tölteni. Teljesen újragondolta az ülést: 1979-ben a „Balans Variable” nevű térdelőszéket a Koppenhágai Skandináv Bútorvásáron mutatott be, előnyei pedig hamar bebizonyosodtak.
A térdeplőszékeket mi is ajánljuk az egészséges ülőmunkáért. A súlyodból adódó terhelés a combodra és a térdedre helyeződik, így nem csak a derékfájás kerülhető el. Mivel a felsőtest egyensúlyi helyzetbe kerül és részben felveszi az S formát, a vérkeringés szabaddá válik, mert nem nyomja el a lábaink ereit az ülőlap.
Eero Saarinen reformjai
Eero Saarinen eredetileg szobrászatot tanult. Nem csak lágyan formált tulipánformájú székekkel finomitotta a teret, de megreformált egy szerinte nyugtalanító jelenséget a székek és asztalok alvázán. Átláthatóvá akarta tenni a bútorok statikáját, ahogy nyilatkozta: „Meg akartam tisztítani a látványt, és egy lábra állitani a bútorokat.”
Kollekciójában olyan műanyag asztalok és székek jellenek meg, amik kerek lemezben végződnek, és csak egy központi lábon állnak. Közösségi székeink között megtaláljátok a tulipánformavilágot, és a korongos talpazatokon álló klubfoteleket is! Keressétek például a Tina Disc és Fire Disc designszékeket!