Az irodabútorok története - 1. rész
2015-12-11 Kovács Kálmán
A történelem során minden funkcionális tárgy valamilyen felmerülő igényre válaszul jött létre és fejlődött. Ha meg akarjuk ismerni az irodabútorok történetét, először azt kell megszemlélnünk, hogy milyen munkafolyamatok, illetve tevékenységek támogatására keletkeztek ezek a berendezési tárgyak, és vajon milyen egyedi igények késztették arra a bútorkészítőket, hogy változtassák, fejlesszék őket.
A legősibb irodája a szerzeteseknek volt
Az íróasztal nevéből is kiderül, hogy egy írásra használt felületet magába foglaló bútorról beszélünk. Ez egyértelműen utal arra, hogy akkor lett rá szükség, amikor az emberiség történelmében megjelent az írás. Az első íróasztalokat a kódexeket másoló szerzetesek számára készítették, bár ezeket még asztalnak sem igazán lehet nevezni, hiszen két bakra állított deszkalapból álltak. Gyakran nem is ültek, hanem álltak mellette, vagyis inkább azt mondhatnánk, hogy görnyedtek fölé, hiszen egy ilyen instabil és esetleges tákolmányon dolgozni nem lehetett könnyű.
Érdekességként említjük meg, hogy maga az iroda szó, mármint annak angolszász területen elterjedt változata a büro (bureau, buro stb.) is a szerzetesi közegből származik. A finom kiállítású, pergamenlapokból kötött, bőrrel bevont kódexek igen sérülékeny, ugyanakkor nagyon értékes tárgyak voltak. Ezek megóvása céljából a másolóasztalt valamilyen puha textíliával terítették le, amelynek neve latinul burra volt.
A fellendülés időszaka, a kereskedők kora
A XII. században, amikor a kereskedelem hirtelen és nagyarányú felvirágzása volt tapasztalható a közlekedési eszközök (pl. tengerjáró hajók) fejlődése és a pénz kialakulása következtében, a kísérőszakmák az addig ismertektől eltérő munkaköröket hoztak létre. A kereskedelmi ügyek intézése, a pénzügyek és banki folyamatok kezelése egyre erőteljesebben megkövetelte az írásos dokumentumok alkalmazását, és ennek a folyamatnak a következtében a kereskedő- és bankár családok, és cégek égisze alatt sorra kezdtek nyílni modern, korunknak sokban megfelelő irodák.
Ebben az időszakban jelent meg a már valóban asztalnak nevezhető íróasztal, amelynek lapja nem ritkán döntve volt a kényelem érdekében. Hamarosan követték a modern korunkra jellemző irodai bútorok (pl. polc, ajtós szekrény), hiszen a keletkező iratokat – szerződések, listák, nyilvántartások, szállítólevelek, hitelek stb. – tárolni kellett, és nem is akárhogyan.